اگر عامل پنچری هم در تایر و هم در تیوپ فرو رود، با حرکت تیوپ در داخل تایر و ثابت بودن عامل پنچری، سبب باز شدن تیوپ می‌شود. روی تیوپ و داخل تایر عاج‌هایی هستند که وقتی تیوپ باد میشود این عاج‌ها به داخل هم فرو میروند و هنگامی که سرعت بالا و ترمز ناگهانی (اینرسی) ایجاد میشود، اگر این عاج‌ها نباشند، تایر ثابت و تیوپ داخل آن حرکت میکند در نتیجه سبب ترکیدگی تایر و چپ شدن خودرو میشود و منجر به حوادث ناگواری میگردد. این احتمال در لاستیک‌های تیوپ‌دار چندین برابر لاستیک‌های تیوپ‌لس است زیرا وقتی عامل پنچری وارد لاستیک میشود، باد لاستیک کم‌کم خالی و مثلا از 30 به 25 میرسد و به دلیل آنکه هم عامل و هم میزان پنچری کوچک است، بنابراین به دلیل اختلاف سایز در تایر و تیوپ، اثرات فنی عاج‌ها کم‌کم به نقطه صفر میرسد، وقتی تیوپ نرم و به حدود 25 و یا کمتر رسید، به محض ترمز با ثابت بودن عامل پارگی در تیوپ صورت گرفته، تیوپ جابجا شده و بلافاصله باد خالی میشود و همانطور که گفته شد منجر به خطرات ناگواری میگردد. به همین دلیل در کشورهای اروپایی لاستیک تیوپ‌لس را انتخاب میکنند ولی در کشورهای جهان سوم طرفدار لاستیک‌های تیوپ‌دار هستند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *